Visi – Ke arah mencapai matlamat akademik dan pendidikan peringkat tinggi bertujuan untuk memberikan pemikiran pendidikan yang kukuh mengikut kepercayaan dan peruntukan Islam dan menyediakan penyelidik khusus dalam bidang Pendidikan di peringkat Doktor.
Misi –
- Untuk memberikan pemikiran pendidikan yang komprehensif dan menyediakan penyelidik yang dapat memahami kesan pendidikan dan analisis kritikal, memulakan dan inovasi kebajikannya selaras dengan nilai Islam yang toleran, untuk mencapai kedua-dua belah tradisi dan kemodenan dalam mendidik umat Islam .
- Untuk membolehkan pelajar mengambil bahagian secara aktif dalam perkhidmatan perundingan pendidikan dan dalam bidang pendidikan dan dalam pelbagai sektor kemasyarakatan yang ditetapkan untuk menguruskan urusan pendidikan, untuk menyumbang kepada pembangunan masyarakat dan tamadun manusia.
Objektif –
PO1. Sediakan graduan dengan pengetahuan teoretikal yang berkaitan dengan Kurikulum dan Arahan yang menjadikan mereka mampu mencari penyelesaian kepada masalah kontemporari yang berkaitan dengan bidang mereka.
PO2. Mempunyai kelayakan yang berkelayakan dapat mengkaji kaedah pengajaran, reka bentuk, membangun, melaksanakan dan menilai kurikulum sekolah dengan pendekatan moden.
PO3. Mempunyai kelayakan penyelidik yang berkualiti tinggi dalam mengkaji isu-isu yang berkaitan dengan Kurikulum & Arahan.
PO4. Meningkatkan graduan dengan kemahiran inovatif kritikal untuk meneroka dan mengembangkan pendekatan baru dalam kaedah pengajaran & reka bentuk kurikulum.
PO5. Memperkukuh pelajar dengan kemahiran kepemimpinan dan kemahiran pengurusan yang berkesan dan kritis dalam menganalisis kaedah mengajar dan melaksanakan kurikulum sekolah.
PO6. Sediakan pelajar agar dapat memberi respons kepada perubahan pendidikan global memandangkan kepentingan, sentraliti Kurikulum dan Arahan dalam sistem pendidikan moden.
Hasil Pembelajaran –
Pada akhir program ini, graduan harus dapat:
LO1. Membuat sumbangan intelektual penting kepada badan pengetahuan dan menyediakan penyelesaian inovatif kepada masalah sehari-hari yang dihadapi dalam Kurikulum dan Arahan.
LO2. Perhatikan kaedah pengajaran yang berbeza, dan dapat merangka, membangunkan, melaksanakan dan menilai kurikulum sekolah mengikut pendekatan moden. Di samping mendapat faedah dari sumbangan Muslim yang terdahulu dalam Kurikulum dan Arahan.
LO3. Menjalankan penyelidikan kritikal, inovatif, kritikal yang berkaitan dengan isu-isu awal dan kontemporari dalam Kurikulum dan Arahan.
LO4. Kritikal membangun dan menilai reka bentuk kaedah dan reka bentuk kurikulum semasa untuk menilai kualiti dan kebolehgunaannya dalam meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran.
LO5. Menggunakan pengetahuan kepimpinan dan kemahiran pengurusan sebelum dan baru-baru ini untuk meningkatkan keberkesanan proses pengajaran.
L06. Kenal pasti, menganalisa dan menilai pengaruh alam sekitar dalaman dan luaran dan perubahan kaedah pengajaran untuk Kurikulum untuk membangunkan rancangan strategik untuk pengurusan perubahan dan pembangunan metodologi saintifik, teori berdasarkan ajaran dan konsep Islam.
Kelayakan Masuk –
- Ijazah Sarjana dalam Pendidikan dari universiti yang diiktiraf ATAU Ijazah Sarjana dalam mana-mana bidang lain (calon akan dikehendaki lulus mata pelajaran pemulihan).
- Sekiranya perlu, pemohon boleh ditemuramah dan / atau dikehendaki duduk untuk ujian masuk untuk menentukan kelayakan pemohon untuk masuk ke program ini.
- Jabatan fakulti boleh, dengan kelulusan Majlis Akademik Universiti (UAC), menghendaki pemohon untuk memenuhi syarat tambahan untuk kemasukan ke program ini.
Bahasa Arab:
Pemohon yang berminat untuk mendaftar dalam program di mana bahasa arahan dalam Bahasa Arab mestilah lulus Ujian Penempatan Bahasa Arab MEDIU (MAPT) sebelum dimasukkan ke dalam program.
Bahasa Inggeris:
Oleh kerana bahasa pengaturcaraan program ini dalam bahasa Inggeris, semua pemohon mesti memenuhi syarat bahasa Inggeris sebelum dimasukkan ke dalam program. Contohnya termasuk:
- Mempunyai Bahasa Inggeris sebagai bahasa ibu mereka.
- Secara substansial bekerja atau belajar di negara berbahasa Inggeris (seperti Australia, Kanada, New Zealand, United Kingdom atau Amerika Syarikat).
- Peperiksaan Bahasa Inggeris dengan skor keseluruhan keseluruhan 550 dalam TOEFL atau 5.5 dalam IELTS.
- Skor band keseluruhan minimum 4.00 dalam Ujian Penempatan Bahasa Inggeris MEDIU (MUET).
- Sebarang kelayakan lain yang bersamaan dengan yang ditetapkan oleh Senat Universiti.
No. Rujukan Akreditasi
Program ini diiktiraf oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (Pendidikan Tinggi) dan Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) dalam mod pembelajaran On Campus dan On Line. Nombor rujukan akreditasi adalah seperti berikut:
Kementerian Pendidikan Malaysia (Pendidikan Tinggi)
Secara dalam Talian |
R/145/8/0016 |
Agensi Kelayakan Malaysia (MQA)
Secara dalam Talian |
MQA/FA0132 |
Struktur Program
Pemohon boleh mendaftar untuk program ini di bawah [Struktur A].
Struktur A
Pemohon dikehendaki mengkaji dua subjek yang bernama “Kaedah Penyelidikan Kuantitatif” dan “Kaedah Penyelidikan Kualitatif”, dan kemudian pemohon boleh memulakan penyelidikan di bawah pengawasan ahli akademik Jabatan Pengajian Siswazah.
Tempoh Pengajian
Skim Pengajian | Tempoh Minimum | Tempoh Maksimum |
Sepenuh Masa | 6 Semester (3 Tahun Akademik) | 10 Semester (5 Tahun Akademik) |
Separuh Masa | 8 Semester (4 Tahun Akademik) | 14 Semester (7 Tahun Akademik) |
Yuran Pengajian
Yuran pengajian dalam Ringgit Malaysia:
Mod Pengajian | Skim Pengajian | Pelajar Tempatan | Pelajar Antarabangsa |
---|
- Yuran ini tidak termasuk Yuran Visa dan Bond Universiti untuk pelajar antarabangsa di On Campus Learning.
- Yuran Visa & Bon Universiti adalah RM5120, bergantung kepada kewarganegaraan pelajar.
- Semua yuran boleh berubah mengikut kebijaksanaan Universiti.